stress is what happens when you experience a fight or flight reaction when you’re not able to fight or flee”   Tony Robbins

De fight or flight (vecht of vlucht) reactie van je lichaam is een belangrijk overlevingsmechanisme.  Wanneer je angst of woede ervaart, vindt er een verandering plaats in je lijf;

je hartslag, bloedsuiker en ademhaling gaan omhoog, zodat je lijf meer zuurstof en energie beschikbaar heeft. Bloedvaatjes onder de huid vernauwen, om eventueel bloedverlies door verwondingen te verminderen. Het maagdarmstelsel stopt met werken, zodat alle energie beschikbaar is voor de vitale delen van je lichaam. Ten slotte zorgt je endocriene systeem ervoor dat er veel adrenaline en testosteron vrijkomt, zodat je lichaam klaar is voor actie. Hierdoor ben je in staat om jezelf te verdedigen of in veiligheid te brengen.

Dit mechanisme is dus geweldig als er daadwerkelijk gevaar dreigt. Alleen de hedendaagse bedreigingen zijn vaak van sociale of emotionele aard. Je lichaam kent helaas geen verschil tussen de dreiging van een hongerige leeuw of van bijvoorbeeld een geïrriteerde leidinggevende/klant. In beide gevallen reageert het fight/flight mechanisme op exact dezelfde manier. Dit is dan ook het moment waar er stress ontstaat. Je lichaam is volledig klaar voor actie, maar je blijft op dezelfde plek en in dezelfde situatie. Hierdoor blijft je lijf constant alert en kom je niet meer tot rust. Dit leidt vervolgens tot vervelende klachten, zoals;

  • Spierspanning; pijnlijke nek, schouders en/of rug
  • Oppervlakkige ademhaling; diep ademhalen gaat moeilijker
  • Maag- en/of darmproblemen; verminderde eetlust/ diarree/ verstopping
  • Slecht/onrustig slapen
  • Overgevoeligheid; sneller geïrriteerd, minder op je gemak in een drukke omgeving
  • Hoge bloeddruk
  • Hartkloppingen
  • Stemmingswisselingen
  • Verminderde weerstand; sneller verkouden/ziek

In mijn praktijk kom ik regelmatig mensen tegen met deze klachten. Body Stress Release is een effectieve behandeling om spanning los te laten en je lichaam weer tot rust te brengen. Het zet je lijf aan tot zelfherstel en dat zorg er vervolgens voor dat je lijf terugkomt in ontspannen staat.  Je krijgt daardoor weer meer energie, voelt je rustiger en pijnlijke/vervelende klachten verdwijnen. Veel cliënten ervaren ook meer rust op mentaal vlak. Hierdoor kun je vervolgens situaties beter overzien en worden keuzes makkelijker.

Een snelle tip om nu meteen wat meer te ontspannen; lachen! Lachen brengt namelijk ook lichamelijke reactie teweeg, juist het tegenovergestelde van de fight or flight reactie. Wanneer je lacht, komen in de hersenen endorfinen vrij. Deze hormonen geven een prettig gevoel, hebben pijnstillende eigenschappen en verminderen een teveel aan stresshormonen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *